Nov 8, 2012

Yang Terakhir

      assalamualaikum wbt...

Syukur pada allah yang masih mengaruniakan nafas padaku dan padamu untuk segera memperbaharui taubat. Rasanya aku telah menemukan kekasih 
yang jauh lebih baik dari mu
Yang tek pernah mengantuk, dan tak pernah tidur. 
Yang siap terus menerus memperhatikan dan menguruskan ku. 
Yang selalu bersedia berduaan di sepertiga terakhir malam ku.
 Yang siap memberi apapun yang ku pinta. 
Ia yang bertahta berkuasa dan milik segalanya.

maaf ....
Tapi menurutku kau bukan apa-apa dibanding Dia yang maha agung. 
Kau lemah, kecil dan kerdil dihadapanNya.
 Aku khawatir apa yang telah kita lakukan selama ini membuatNya murka.

....
Belum terlambat untuk kita bertaubat. 
Apa yang telah dilakukan selama ini pasti akan di tanya oleh Nya. 
Ia bisa marah .... 
Marah tentang apa yang dah kita lakukan selama ini. 
Marah kerana pernah ketetapanNya kuadukan padamu. 
Marah kerana lamunanku yang selalu membayangkan wajahmu. 
Ia bisa Marah..

Tapi sekali lagi, semua itu belum terlambat. kerana, 


يا بن ادم إنك ما دعوتني ورجوتني غفرت لك على ما كان ولا أبالي , يا بن ادم لو بلغت ذنوبك عنان السماء ثم استغفرتني غفرت لك , يا بن ادم إنك لو أتيتني بقراب الأرض خطايا ثم لقيتني لا تشرك بي شيئاً لأتيتك بقرابها مغفرة - رواه الترمذي وقال حديث حسن صحيح


Dari Anas radhiallahu 'anhu, ia berkata : Saya telah mendengar Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam bersabda : Allah ta’ala telah berfirman : “Wahai anak Adam, selagi engkau meminta dan berharap kepada-Ku, maka Aku akan mengampuni dosamu dan Aku tidak pedulikan lagi. Wahai anak Adam, walaupun dosamu sampai setinggi langit, bila engkau mohon ampun kepada-Ku, niscaya Aku memberi ampun kepadamu. Wahai anak Adam, jika engkau menemui Aku dengan membawa dosa sebanyak isi bumi, tetapi engkau tiada menyekutukan sesuatu dengan Aku, niscaya Aku datang kepadamu dengan (memberi) ampunan sepenuh bumi pula”. (HR. Tirmidzi, Hadits hasan shahih)

Sungguh Allah maha pengasih dan maha penyayang.

....
jom, kita sama-sama menyerahkan cinta hanya padaNya, tidak pada selainNya. 
Bukan cuma saya, tetapi kamu juga.
 Kamu juga boleh menjadi kekasihNya, kekasih yang amat dicintai dan dimuliakan.



 Carannya hanya satu, Kita jauhi semua larangannya. Insyaallah, Dia punya rencana yang indah untuk masa depan kita masing-masing. Kalau kita selalu berusaha menjaga diri dari hal-hal yang dibenciNya, pasti akan ditemukan kita bukan di daurah, di muqayam, di program, tetapi di tempat yang kekal abadi-di Syurga. moga sama-sama kita mendoakannya.

....
Aku akan segera menghapuskan namamu dari memori masa lalu yang salah arah ini. Tapi aku akan tetap menghormatimu sebagai saudara di jalan Allah. Ya saudara, kerana itulah yang terbaik. Bukan hanya kita, tapi seluruh orang mukmin di dunia ini. Tidak mustahil itulah jalan yang akan mempertemukan kita dengan Rasulullah di telaganya, lalu diberi minum dengan air yang lebih manis dari madu dan lebih lembut dari susu.

Jadi Mari kita sama-sama meneruskan perjalanan hidup yang masih panjang ini. Biarlah hidup kita ini mungkin hanya akan dipenuhi dengan mencuba dan mencuba, tidak mengapa, Kerana mungkin allah menetapkan kehidupan kita begini. Sungguh pintu syurga alllah itu banyak.

akhir kata buat ....
padamkan saja nama ku dalam memori mu.insyaallah jika jalan yang sudah ditetapkan ini betul, kita pasti akan menemui pintu keluar dari semua ini. insyaallah.

pelangi pasti kan muncul juga, mungkin besok, bulan depan, tahun depan atau
mungkin juga pelangi kan muncul tetapi di dunia yang berbeza, dunia yang kekal abadi selamanya.


* Pada sesiapa yang tidak sanggup untuk memutuskan couplenya atau berjumpa kekasih hatinya dengan tujuan untuk break, senanag saja, salin saja coretan ini dan hantarkan pada nya. dia pasti mengerti...


Read more...

Oct 30, 2012

bengkel asaa adobe illustrator



Kursus: Asas Illustrator 2012
Tarikh: 18 Nov 2012 
Yuran:
rm 35 sahaja
** Harga mewakili sorang peserta.
Tempat: Perak/ KL ( Akan diberitahu )
Masa: 9.00 pagi hingga 5.00 petang
Perisian: Adobe Illustrator
Topik yang akan diajar:
  1. Asas-asas Illustrator – Format, Tools, Layer, Shortcut-Key,Canvas etc
  2. Cara membuang sesuatu objek dari gambar
  3. Menghasilkan kesan-kesan khas – Filters
  4. Penggunaan, susunan dan pemilihan font yang betul dalam mereka bentuk.
  5. Menggabungkan imej dan grafik – Shapes, Brushes, Text
  6. Pengawalan Berus
  7. Teknik dan tips melukis kartun
  8. Teknik dan tips mewarna kartun
  9. Tips rahsia yang mudah dan berkesan

boleh hubungi :

Syira - 0135247526




Read more...

Oct 29, 2012

biarkan hatimu berbicara



"Saat begitu banyak  jalan terbentang di hadapanmu 
dan kau tidak tahu jalan mana yang harus kau tempuhi, 
janganlah memilih begitu saja,
 tetapi duduklah dan tunggulah sesaat. 
tariklah nafas dalam-dalam, 
dengan penuh kepercayaan seperti kau bernafas di hari pertamamu di dunia. 
Jangan biarkan apa pun mengalihkan perhatianmu, 
tunggulah dan tunggulah lebih lama lagi. 
Lalu ketika hati itu bicara, beranjaklah dan pergilah kemana hati membawamu."


kerana
tak ada musuh yang tak dapat ditaklukkan oleh cinta
tak ada penyakit yang tak dapat disembuhkan oleh kasih sayang
tak ada permusuhan yang tak dapat dimaafkan dengan ketulusan
tak ada kesulitan yang tak dapat dipecahkan oleh ketekunan
tak ada batu keras yang tak dapat dipecahkan oleh kesabaran

semua itu haruslah boleh jika semuanya berasal dari 
HATI

Read more...

Aug 26, 2012

Cinta itu.....



CINTA ITU ANUGERAH

Erti cinta dalam kerangka allah  adalah mencintai sesama yang pada akhirnya mengarah  pada apa yang dicintai allah. sehingga diantara kita tidak akan mencintai orang lain dengan alasan dirinya sendiri atau kerana nafsunya, tetapi kerana adanya sifat-safat yang dicintai allah. jadi marilah kita sama-sama perbaiki balik cinta kita yang mungkin selama ini tidak seperti yang  diinginkan allah-iaitu cinta yang membawa kepada kemungkaran allah swt.

adapun cinta kita sesama mahluk, biarlah ianya bersifat sederhana. tidak terlalu mencintai atau membenci.
(quote from my sis :)

Read more...

Aug 1, 2012

erti sebenar cinta...

Cinta Allah cinta yang tak bertepi. Jikalau sudah mendapatkan cinta-Nya, dan manisnya bercinta dengan Allah, tak ada lagi keluhan, tak ada lagi tubuh lesu, tak ada tatapan kuyu. Yang ada adalah tatapan optimis menghadapi segala cobaan, dan rintangan dalam hidup ini. Tubuh yang kuat dalam beribadah dan melangkah menggapai cita-cita tertinggi yakni syahid di jalan-Nya.

Tak jarang orang mengaku mencintai Allah, dan sering orang mengatakan mencitai Rasulullah, tapi bagaimana mungkin semua itu diterima Allah tanpa ada bukti yang diberikan, sebagaimana seorang arjuna yang mengembara, menyebarangi lautan yang luas, dan mendaki puncak gunung yang tinggi demi mendapatkan cinta seorang wanita. Bagaimana mungkin menggapai cinta Allah, tapi dalam pikirannya selalu dibayang-bayangi oleh wanita/pria yang dicintai. Tak mungkin dalam satu hati dipenuhi oleh dua cinta. Salah satunya pasti menolak, kecuali cinta yang dilandasi oleh cinta pada-Nya.


Di saat Allah menguji cintanya, dengan memisahkanya dari apa yang membuat dia lalai dalam mengingat Allah, sering orang tak bisa menerimanya. Di saat Allah memisahkan seorang gadis dari calon suaminya, tak jarang gadis itu langsung lemah dan terbaring sakit. Di saat seorang suami yang istrinya dipanggil menghadap Ilahi, sang suami pun tak punya gairah dalam hidup. Di saat harta yang dimiliki hangus terbakar, banyak orang yang hijrah kerumah sakit jiwa, semua ini adalah bentuk ujian dari Allah, karena


Allah ingin melihat seberapa dalam cinta hamba-Nya pada-Nya. Allah menginginkan bukti, namun sering orang pun tak berdaya membuktikannya, justru sering berguguran cintanya pada Allah, disaat Allah menarik secuil nikmat yang dicurahkan-Nya.

Itu semua adalah bentuk cinta palsu, dan cinta semu dari seorang makhluk terhadap Khaliknya. Padahal semuanya sudah diatur oleh Allah, rezki, maut, jodoh, dan langkah kita, itu semuanya sudah ada suratannya dari Allah, tinggal bagi kita mengupayakan untuk menjemputnya. Amat merugi manusia yang hanya dilelahkan oleh cinta dunia, mengejar cinta makhluk, memburu harta dengan segala cara, dan enggan menolong orang yang papah. Padahal nasib di akhirat nanti adalah ditentukan oleh dirinya ketika hidup didunia, Bersungguh-sungguh mencintai Allah, ataukah terlena oleh dunia yang fana ini. Jika cinta kepada selain Allah, melebihi cinta pada Allah, merupakan salah satu penyebab do’a tak terijabah.

Bagaimana mungkin Allah mengabulkan permintaan seorang hamba yang merintih menengadah kepada Allah di malam hari, namun ketika siang muncul, dia pun melakukan maksiat.

Bagaimana mungkin do’a seorang gadis ingin mendapatkan seorang laki-laki sholeh terkabulkan, sedang dirinya sendiri belum sholehah.


Banyak orang mengaku cinta pada Allah dan Allah hendak menguji cintanya itu. Namun sering orang gagal membuktikan cintanya pada sang Khaliq, karena disebabkan secuil musibah yang ditimpakan padanya. Yakinlah wahai saudaraku kesenangan dan kesusahan adalah bentuk kasih sayang dan cinta Allah kepada hambanya yang beriman…

Dengan kesusahan, Allah hendak memberikan tarbiyah terhadap ruhiyah kita, agar kita sadar bahwa kita sebagai makhluk adalah bersifat lemah, kita tidak bisa berbuat apa-apa kecuali atas izin-Nya. Saat ini tinggal bagi kita membuktikan, dan berjuang keras untuk memperlihatkan cinta kita pada Allah, agar kita terhindar dari cinta palsu.

Dan Allah tidak akan menyia-nyiakan hambanya yang betul-betul berkorban untuk Allah Untuk membuktikan cinta kita pada Allah, ada beberapa hal yang perlu kita persiapkan yaitu:

1) Iman yang kuat

2) Ikhlas dalam beramal

Dengan demikian InsyaAllah kita akan menggapai cinta dan keridhaan-Nya.

3) Mempersiapkan segala kebaikan.


Dengan demikian InsyaAllah kita akan menggapai cinta dan keridhaan-Nya.



Read more...

Jul 24, 2012

kenapa kita malas nak buat kerja dakwah?

assalamualaikum wbt.

Pertamanya, salam ramadhan buat semua.moga bulan nie kita semua memperoleh ketaqwaan yang diinginkan.bak kata seorang akhwat nie " visi kami : menjadi gadis yang bertaqwa "

back to our topic, kenapa kita malas nak buat kerja dakwah?

why, why, and why?

----semasa perjalanan balik ke perak ( 3 jam perjalanan ) terasa amat sekejap tatkala kami berdua dok berbincang kenapa orang rasa berat/malas buat kerja dakwah?

agak-agaknya sebab apa?

setelah lama berborak, we come to our conclusion.

mostly kita semua nie, tak rasa seronok untuk buat kerja dakwah.tak rasa enjoy. 
kita menganggap kerja dakwah tu satu beban berat yang perlu dipikul. satu beban yang kene cepat-cepat laksanakan dan selesaikan, tanpa perlu berbuat sehabis mungkin/sabaik mungkin untuk sesuatu tanggungjawab itu. yang penting SIAP !!

tu la namanya tidak enjoy buat kerja dakwah.kita sebagai seorang dai sepatutnya tidak berkelakuan seperti itu. Apa yang perlu kita hadirkan adalah rasa seronok itu untuk terus berbuat.

YEA
Penat, Letih, Lesu, Tak Bermaya dan sewaktu dengannya, tu semua wajar lah. tak pernah pula jumpa orang yang lepas habis folow up and liqo segar bugar sampai jam 4am. tu namanya pelik.

wajar untuk kita rasa penat, tp yang tak wajar nya adalah kita terus mengeluh dan yang paling teruk, 
tak buat pun kerja dakwah nya/ tak bersungguh-sungguh pun dalam berbuat.janganlah seperti itu wahai da'i sekalian.


mari kita ubah sikap kita.mari kita tingkatkan keseronokan/kesungguhan kita dalam berbuat.
jangan kita terlalu lemah baik fizikal dan mental.baru di beri beban dakwah sikit, kita dah mengeluh dan pertama-tama yang akan keluar dari mulut kita, " aku tak mampu ".(mcm mereka yang  kat sebelah nie,best je datang daurah)


so let stop all this acting.apa yang perlu kita laksanakan sekarang, angkat kaki dan jalan.jalan dengan perasaan yang sangat gembira seperti kita berjalan-jalan di tepian pantai.(cewah)
*mcm gamba kat bawah nie*





Read more...

Jun 14, 2012

keindahan ilahi < bunga >

assalamualaikum wbt.

lama sudah tidak mengupdate blog dan menangkap gambar. agak busy berkerja dan yang paling menyedihkan camera kesayangan masuk workshop. harap tidak byk memakan belanja.erm. (tolong doakan juge)

post sebelum2 nie, ada disharekan mengenai burung-burung yang sentiasa bertasbih kepada allah. jadi untuk post kali nie, ingin di sharekan pula keindahan illahi yang satu ini---bunga---

diharap kan , dengan melihat keindahan ciptaan allah ini, kita makin sedar bertapa banyak nye nikmat allah yang tidak terhingga, bertapa banyak nye kurniaan allah pada kita, sedangkan berapa banyak yang telah kite pulangkan balik pada NYA.

jadi mari kita sama-sama muhasabah kembali diri. jika kita list kan apa yang allah telah beri pada kita dan kita listkan juga apa sumbangan kita pada agama allah, saya yakin berlaku tidak keseimbangan antara dua column nie. kerana apa, terlalu banyak yang telah allah beri pada kita, hanya kita sahaja yang belum memberi pulangan pada NYA. jadi mari berbusnis dengan Allah SWT. :)













Read more...

May 15, 2012

kenangan manis bersama lensa dan sis..(part 1)

assalamualaikum.


lama sudah tidak menulis blog dan meluangkan masa untuk lensa sejak assigmnent yg byk, test dan final. rasa if lensa tu blh berckp, pasti dia dah merajuk cz lama sudah tuannya tidak menjeguk. :(

hari terakhir final-ahad-hati sudah tidak lg berada di utp even jasad berada disana. hati terlalu inginkan untuk mencari masa bersama lensa.


akhirnya telah saya temui hari tu. saya bersama my sis meluangkn sedikit masa untuk mengasah hobi masing di cameron higland. sungguh kenangan yg paling tidak blh dilupakan. biasalah, org melankolik nie akan mengenang setiap detik hidup nye dan akan menjadikan setiap moment itu tersusun rapi didalam memori baik yg best or yg x brp nk best.btol x sis??


sambil menyelam minum air..alhmdlh, sambil2 drive dan travel nie, byk yg dapt saya kenali kakak ku yg sorang nie.maklumla selama nie berjumpe hanyalah mengenai kerja, urusan dakwah, urusan ini dan itu, tp x pernah pun berjumpe atas reason ukhuwah.jadi now,  alhamdulillah 1 mission was accomplish. :)



distinasi pertama kami. LATA ISKANDAR.



















Read more...

Apr 26, 2012

Harapan dan Kembali


Ketika jiwa merasa kesal dan kecewa
Mengenangkan dosa-dosa yang dilakukan
Ketika harapan dirasakan tiada lagi....

" Islam tidak pernah meletakkan perantaraan antara manusia dan Tuhan.
Bila-bila masa sahaja, siapa saja insan itu, dimana saja dia berada, bangsa apa dia,
keturunan apa dia,
jika dia ingin berhubung dengan Allah Azzawajalla, atau kembali  kepada Allah
Maka tidak pernah ada halangan"




A053
Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.



Ketika diri tiada tempat untuk meluah
Melepaskan segala resah di jiwa
Istigfarla hanya pada Allah, kembali kepada Allah, minta ampun pada Allah

"Pintu keampunan Allah, Allah buka pada waktu siang untuk Dia mengampun orang yang berbuat dosa pada waktu malam




dan Dia buka pintu keampunan pada waktu malam untuk mengampun orang yang berbuat dosa pada waktu siang"




usah berputus asa dari rahmat Allah
Teruskan memperbaiki diri

"Seluas-luas pintu didalam islam adalah pintu TAUBAT"

Allah menyatakan : "wahai hambaku, jika dosamu itu sampai  ke langit, kemudian engkau beristigfar, engkau pohon keampunan daripadaku, 
Aku ampunkan engkau
Aku tidak peduli"

Tercoret satu kisah 

seorang hamba Allah ini melakukan maksiat. Dia ingin bertaubat dan ingin terus bermujahadah untuk tidak mengulangi perbuatan maksiat nya lagi. sedang dia bermujahadah, dia TERGELINCIR.

kata Allah : hambaku itu tahu dia ada Tuhan  yang boleh ampunkan dosanya dan bertindak padanya, Aku ampun dia."

kemudian dia duduk beberapa lama, bertaubat sungguh-sungguh, kemudian tidak tahu bagaimana dia tergelincir lagi.

hamba Allah berkata : wahai tuhan , aku telah buat dosa lagi, ampunkanlah daku.

Allah berkata : hambaku itu tahu bahawasanya baginya ada Tuhan  yang boleh mengampunkan dosanya dan bertindak padanya, Aku ampun dia."

selagi mana dia ikhlas untuk bertuabat, dia tergelincir lagi.


Allah berkata : sesungguhnya hambaku itu tahu dia ada Tuhan  yang boleh ampunkan dosanya dan bertindak padanya, Aku ampun dia."







Disebut dalam kitab Sahih Muslim, riwayat dari Anas bin Malik., rasulullah SAW bersabda :


"Allah lebih bergembira dengan taubat seoerang hamba daripada keadaan seorang yang singgah di tempat sepi bersama dengan kenderaan nya yang memuatkan makanan dan minumannya. Kumudian, ia pun tertidur sejenak. Setelah ia bangun, kendaraan itu hilang entah kemana, lalu ia mendarinya kesana kemari sampai ia kepanasan dan merasa haus. Selanjutnya ia berkata, 'Aku akan kembali ketempat aku semula' . Ia pun kembali lantas tidur sejenak di tempat tersebut. Ketika terbangun, ia mendapati kendaraan nya berserta makanan dan minuman yang dibawa berada deka dengannya."




Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.















Read more...

Mar 27, 2012

Kita Ada Allah



Diam..

Sunyi..

Sepi..

Sendiri..


Menyentak sedar,

Dia Maha Pencipta,

Lalu menyendiri mentafakkur alam

Rupanya...

Luasnya langit tersedia menemani

Cuma,

Kadang diri terasing..

saat yang lain enggan memahami..

kadang diri terpulau,

saat yang lain enggan mengerti..

terasing

Meski mati rasa.

Dia menjadikan hidup hatiku..

Ya…

Aku masih ada Dia..

abadi dalam roh keimananan

biar melangkah sepi bersama sang peneman setia..

Biar kembali padaNya bersama sendiri itu..

Bukankah Dia berjanji:

Dan demi sesungguhnya, kami telah mencipta manusia dan kami sedia mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, sedang (pengetahuan) kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya

[50:16]

Kita ada Allah..lebih dari sentiasa..

Read more...

Feb 19, 2012

lOvE...











Read more...

Feb 17, 2012

Pada-Mu hati bertaubat



Yaallah
berilah aku peluang untuk bertaubat sehingga aku dapat melakukannya,
berilah aku kemaafan
aku telah berbalut dan bergelumang dosa.
Ampunkan lah aku.


Yaallah
matikanlah aku dalam agama MU.
hidupkanlah hatiku pada hari hidupnya segala hati.
sembuhkanlah hatiku daripada apa yang telah membalut atau menyelubunginya.
sungguh penyakitku telah membuatkan aku lupa pada-MU.



Yallah
berilah aku peluang untuk dekat kepada-mu.
ampunkan segala kesilapanku
belas kasihanlah terhadapku agar aku hampir kepada-Mu.
celakalah malam yang aku padanya berbuat maksiat terhadap-Mu.
tidak ada alasanku lagi, aku sungguh telah berbuat maksiat terhadap-MU disebabkan kejahilan.
Betapa aku tidak menaruh rasa malu,
sedang Engkaulah satu-satunya yang sentiasa mengamat-amatiku.



Yallah
aku tunduk sujud pada-Mu, ampunkanlah segala dosa-dosa ku
aku hamba mu yang hina
aku hamba mu yang tidak kenal erti syukur
aku hamba mu yang melampaui batas
ampunkan la segala dosa-dosaku.

jika tidak pada mu, pada siapa kah lagi ingin aku moham keampunan.
hanya padamu kuberharap dan ku memohon ampun.



Read more...

Feb 16, 2012

Burung-burung yg sentiasa bertasbih kepada allah.











Read more...

Feb 15, 2012

keheningan pagi di UTP








Read more...

Feb 14, 2012

Siapa menjagamu




Sejauh-jauh mata memandang

Sedalam-dalam hati merasakan
Hanya setitik debu yang tertuang
Dalam syair pujian

Lepas hati memandang lautmu
Terheran diri pada langitmu
Berjuta kata tak cukup untuk
Melukis indahmu



Melihat bintang alangkah jauhnya
Melihat biru alangkah dekatmu
Melihat hutan melihat gunung
Siapa menjagamu
Mendengar tangis dalam deritamu
Rasakan luka dihari-harimu
Pada siapa air mata ini ‘kan mengadu

Bumi akan sepi
Bangga sementara
adakah tempat kembali
selain Allah



Read more...

Follow by Email