Pages

May 20, 2013

kenapa jadikan BUKU sebagai ubat tidur??

Lokasi : Masjid Ubudiah Kuala Kangsar
Aperture : f/5.0
SS : 1/13 s
ISO : 400

kenapa kita malas membaca?


sedangkan ketika wahyu pertama diturunkan, Rasulullah SAW diminta membaca oleh Malaikat jibril.

Tetapi kenapa kita, bila diminta untuk membaca kita malas. 
macam-macam alasan kita berikan. 
banyak assigment la, banyak project la,
banyak benda nak kene setel la dsb.
seribu satu alasan kita keluarkan semata-mata untuk tidak membaca.


Read more...

May 14, 2013

Siapa yang peduli dgn KITA ??

Salam
Rindu betul nak update blog nie.
Insyaallah sedikit perkongsian mesej untuk semua..

Siapa yang nak peduli tentang kita?

Siapa diantara kita pernah tanya soalan macam ni pada diri sendiri. mesti ramai kan. 
Jadi apa jawapannya?

lokasi : Sydney Sea Life Aquarium
iso : 1600
aperture : f/4
ss : 1/50 



Read more...

Apr 26, 2013

Kalau iman kuat islam pasti kuat


lokasi : Pangkor Islan
camera : d90
lens : kitlens
iso : 120
aperture : f/16
shutter speed :1/200s

Iman dan Islam adalah dua benda yang berbeza

Kenapa saya katakan IMAN dan ISLAM adalah dua benda yang berbeza. Kerana Allah telah berfirman :

"Orang-orang arab badui berkata 'kami telah beriman'. Katakanlah kamu belum beriman, tetapi katakanlah 'Kami telah tunduk (islam)' kerana iman belum masuk ke dalam hati kalian."
(Al-Hujurat : 14

Islam adalah agama lahir
Iman adalah amalan hati 
Kalau iman kuat islam pasti kuat
Tapi kalau islam kuat, belum tentu imannya kuat
Sebab tu Allah sering mengingatkan kita dalam firmannya :

"Maka siapa yang mengamalkan amal soleh sedang dia beriman, 
maka usahanya itu tidak akan disia-siakan" 
(Al-Anbiya': 94)

" Sesungguhnya orang-orang yang beriman 
dan mengerjakan amal soleh 
akan memperolehi syurga yang penuh kenikmatan"
(Luqman : 8)

Tetapi Iman nilainya melebihi nilai intan atau berlian. 
Justeru, mendapatkannya adalah lebih susah dari mendapatkan mutiara dan intan berlian.
Untuk mendapatkannya, kita wajib untuk menggadaikan semua nikmat-nikmat yang lain.
 Jika tidak usahlah bermimpi iman akan masuk bertakhta di hati.
Mungkin boleh disebut dan diingat tapi belum boleh memiliki.


Ada sebahagian orang yang mengorbankan diri untuk mendapatkan iman

" Dan diantara manusia ada orang yang mengorbankan dirinya 
untuk mencari keredhaan Allah"
(Al-Baqarah : 207)

Tapi ada juga sebahagian orang yang mengorbankan iman untuk diri

" Dijadikan terasa indah dalam pandangan manusia cinta terhadap apa yang diinginkan 
berupa perempuan, anak-anak, harta benda yang berbentuk emas dan perak, 
kuda pilihan, haiwan ternak dan sawah ladang. 
Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik" 
(Ali-Imran: 14)
Kesimpulannya, untuk mendapat cinta Allah, untuk selamat dan tetap teguh di tali Allah , kita haruslah terus dan terus membaiki iman kerana iman itu turun dan naik.
*Berpegang teguhlah pada tali, jangan lepaskan*

syira_safie
-mood sebelum study final-


Read more...

Siapa pernah rasa diri dia hanya layak tak berteman dan bersendiri.

Saat semua orang sibuk study week, 
tetiba hati teringin untuk shoot gamba malam-malam.
dan bagai orang ngatuk disorongkan bantal, 
ada akhwat ajak teman Taklim dia malam tu.
 katanya nak buat kat tasek or tempat-tempat yang best.
but then, bila pergi tasek UTP semuanye gelap,
 agaknya earth day hari tu kot.(ke memg gelap, x tahu pulak).

bawak la kereta rewang sana sini, dan akhirnya jumpa satu tempat.
 macam tempat nie ok je kot nak buat taklim.
 semua orang setuju, jadi bertaklim la kami disini malam study week tu.

Dengan camera yang ada kat tangan
sempat la saya shoot beberapa gambar malam tu.

tempat-depan chancellor complex UTP

Siapa pernah rasa diri dia hanya layak tak berteman dan bersendiri.


Jika pernah rasa, cepat-cepat buang perasaan tu.
kalau dibiarkan lama-lama, hati bukan lagi bersendirian , tapi akan ditemani mahluk bernama Syaitan.
 Dia akan cuba untuk membuatkan kita makin-makin bertambah rasa

" Semua orang tak paham aku"
"Aku ni sapa je yang nak dilihat or di tengok keadaan nya."
"Tahulah aku nie sape"
dan macam-macam lagi.

That y saya nasihatkan, cepat-cepat buang. 
Walau hakikat nya kita memang bersendiri, tapi kita kena tetap yakin bahawa 

Ada yang SETIA menemani kita saat orang lain sibuk membelakangi kita.

" Dan apabila hamba-hamba ku bertanya mengenai Aku kepada mu, maka beritahulah mereka seseungguhnya Aku (Allah) dekat."( Surah al-baqarah 2:186)

Ada yang tidak LETIH melemparkan TANGAN-NYA siang dan malam hari menunggu taubat kita di saat orang lain mencari-cari salah kita.

" Allah membukakan Tangan-NYA di waktu malam untuk memberi taubat kepada orang yang berbuat dosa pada waktu siang, dan Dia juga melemparkan Tangan-NYA di waktu siang untuk memberi taubat pada orang yang berbuat dosa pada waktu malam."(HR Muslim)

Ada yang tidak BOSAN menunggu kita sehinggakan kita yang merasa bosan meminta pada dia.

"Seseungguhnya Allah tidak akan bosan memberikan ampunan sampai seorang hamba itu bosan meminta ampun pada Nya."(Az-zubaidi dalam Ittihaf As-Saddah Al-Muttaqin)

Jadi, bila rasa(penyakit) seperti ini datang lagi, cepat-cepat buangkan nya, dan tambahkan perisa Keyakinan Allah itu ada dalam hati.
 Pasti hidup kita akan lebih bermakna.

syira_safie
-pesanan untuk diri sendiri- 


Read more...

Feb 16, 2013

Nasihat di malam hari..

assalamualaikum wbt.

gambar nie diambil semasa dalam perjalanan nak ke MABIT(malam membina iman dan taqwa). Ada 20 minit lg sebelum start mabit, dan tetibe nampk 1 shoot yang menarik kat masjid an nur UTP.

alang-alang dah ada moment best nie, try la apa yang belaja waktu kelas photografi hari tu. erm nie la hasil nya.. 
x cantik mana pun. tp just nk share..


"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan silih berganti malam dan siang terdapat tanda-tanda kebesaran Allah SWT bagi orang yang berakal.(Yaitu) orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata) : " Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka periharalah kami dari siksa  neraka"

"Celakalah orang yang membacanya tapi tidak bertafakur tentang kandungannya"
(shahih Ibnu Hibban)

mge bermanfaat untuk semua.  :)


Read more...

Feb 11, 2013

Nasihat si rama-rama :)


Dan janganlah engkau tujukan pandangan matamu kepada kenikmatan yang telah Kami berikan kepada beberapa golongan dari mereka, (sebagai) bunga kehidupan dunia. Agar kami uji meraka dengan (kesenanganitu. karunia Tuhanmu lebih baik dan lebih kekal.
(20:131)







dunia ini hanya seperti rama-rama yang cantik
indah dilihat, tapi akan lenyap dengan cepat.



Read more...

Feb 6, 2013

Hasil join bengkel fotografi...

Nama teknik nie Light Painting...
seronk main nie..

peralatan yang diperlukan  
  1. bunga api/sumber cahaya.
  2. Dslr
  3. Tripod



macam hantu pun ada kan?
tpi x sebenarnya, gamba nie ada 2 org jea. tp 2 org nie berada di byk kedudukan, n camera fokus pada setiap kedudukan dyeorang nie dalam 1 gambar.

punya canggih ciptaan manusia mewujudkan camera, tetapi lagi canggih ciptaan allah yang menciptakan manusia..

“Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan perbezaan malam dan siang adalah ayat (tanda) kepada orang yang mempunyai fikiran.” (Surah Ali-Imran: 190)

“Dan Dialah yang menjadikan bintang-bintang bagimu, agar kamu menjadikannya petunjuk dalam kegelapan di darat dan di laut. Sesungguhnya Kami telah menjelaskan tanda-tanda (ayat-ayat) kebesaran (Kami) kepada orang-orang yang mengetahui.” (Surah al-An´am: 97)

kita (manusia) tahu semua nie, tp apa yang jadi sekarang adalah buat-buat x tahu..
so jom kembali beriman...

p/s : pada ikhwh akhwt yang minat nk belajar fotografi, leh la jumpe,blh la sy share ape yang sye dapt dalam bengkel nie..tak pandai pun lg, tp blh la nk share2.. 
"Dengan memberi akan membina kehidupan"

Read more...

Nov 8, 2012

Yang Terakhir

      assalamualaikum wbt...

Syukur pada allah yang masih mengaruniakan nafas padaku dan padamu untuk segera memperbaharui taubat. Rasanya aku telah menemukan kekasih 
yang jauh lebih baik dari mu
Yang tek pernah mengantuk, dan tak pernah tidur. 
Yang siap terus menerus memperhatikan dan menguruskan ku. 
Yang selalu bersedia berduaan di sepertiga terakhir malam ku.
 Yang siap memberi apapun yang ku pinta. 
Ia yang bertahta berkuasa dan milik segalanya.

maaf ....
Tapi menurutku kau bukan apa-apa dibanding Dia yang maha agung. 
Kau lemah, kecil dan kerdil dihadapanNya.
 Aku khawatir apa yang telah kita lakukan selama ini membuatNya murka.

....
Belum terlambat untuk kita bertaubat. 
Apa yang telah dilakukan selama ini pasti akan di tanya oleh Nya. 
Ia bisa marah .... 
Marah tentang apa yang dah kita lakukan selama ini. 
Marah kerana pernah ketetapanNya kuadukan padamu. 
Marah kerana lamunanku yang selalu membayangkan wajahmu. 
Ia bisa Marah..

Tapi sekali lagi, semua itu belum terlambat. kerana, 


يا بن ادم إنك ما دعوتني ورجوتني غفرت لك على ما كان ولا أبالي , يا بن ادم لو بلغت ذنوبك عنان السماء ثم استغفرتني غفرت لك , يا بن ادم إنك لو أتيتني بقراب الأرض خطايا ثم لقيتني لا تشرك بي شيئاً لأتيتك بقرابها مغفرة - رواه الترمذي وقال حديث حسن صحيح


Dari Anas radhiallahu 'anhu, ia berkata : Saya telah mendengar Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam bersabda : Allah ta’ala telah berfirman : “Wahai anak Adam, selagi engkau meminta dan berharap kepada-Ku, maka Aku akan mengampuni dosamu dan Aku tidak pedulikan lagi. Wahai anak Adam, walaupun dosamu sampai setinggi langit, bila engkau mohon ampun kepada-Ku, niscaya Aku memberi ampun kepadamu. Wahai anak Adam, jika engkau menemui Aku dengan membawa dosa sebanyak isi bumi, tetapi engkau tiada menyekutukan sesuatu dengan Aku, niscaya Aku datang kepadamu dengan (memberi) ampunan sepenuh bumi pula”. (HR. Tirmidzi, Hadits hasan shahih)

Sungguh Allah maha pengasih dan maha penyayang.

....
jom, kita sama-sama menyerahkan cinta hanya padaNya, tidak pada selainNya. 
Bukan cuma saya, tetapi kamu juga.
 Kamu juga boleh menjadi kekasihNya, kekasih yang amat dicintai dan dimuliakan.



 Carannya hanya satu, Kita jauhi semua larangannya. Insyaallah, Dia punya rencana yang indah untuk masa depan kita masing-masing. Kalau kita selalu berusaha menjaga diri dari hal-hal yang dibenciNya, pasti akan ditemukan kita bukan di daurah, di muqayam, di program, tetapi di tempat yang kekal abadi-di Syurga. moga sama-sama kita mendoakannya.

....
Aku akan segera menghapuskan namamu dari memori masa lalu yang salah arah ini. Tapi aku akan tetap menghormatimu sebagai saudara di jalan Allah. Ya saudara, kerana itulah yang terbaik. Bukan hanya kita, tapi seluruh orang mukmin di dunia ini. Tidak mustahil itulah jalan yang akan mempertemukan kita dengan Rasulullah di telaganya, lalu diberi minum dengan air yang lebih manis dari madu dan lebih lembut dari susu.

Jadi Mari kita sama-sama meneruskan perjalanan hidup yang masih panjang ini. Biarlah hidup kita ini mungkin hanya akan dipenuhi dengan mencuba dan mencuba, tidak mengapa, Kerana mungkin allah menetapkan kehidupan kita begini. Sungguh pintu syurga alllah itu banyak.

akhir kata buat ....
padamkan saja nama ku dalam memori mu.insyaallah jika jalan yang sudah ditetapkan ini betul, kita pasti akan menemui pintu keluar dari semua ini. insyaallah.

pelangi pasti kan muncul juga, mungkin besok, bulan depan, tahun depan atau
mungkin juga pelangi kan muncul tetapi di dunia yang berbeza, dunia yang kekal abadi selamanya.


* Pada sesiapa yang tidak sanggup untuk memutuskan couplenya atau berjumpa kekasih hatinya dengan tujuan untuk break, senanag saja, salin saja coretan ini dan hantarkan pada nya. dia pasti mengerti...


Read more...

Follow by Email