Jul 24, 2012

kenapa kita malas nak buat kerja dakwah?

assalamualaikum wbt.

Pertamanya, salam ramadhan buat semua.moga bulan nie kita semua memperoleh ketaqwaan yang diinginkan.bak kata seorang akhwat nie " visi kami : menjadi gadis yang bertaqwa "

back to our topic, kenapa kita malas nak buat kerja dakwah?

why, why, and why?

----semasa perjalanan balik ke perak ( 3 jam perjalanan ) terasa amat sekejap tatkala kami berdua dok berbincang kenapa orang rasa berat/malas buat kerja dakwah?

agak-agaknya sebab apa?

setelah lama berborak, we come to our conclusion.

mostly kita semua nie, tak rasa seronok untuk buat kerja dakwah.tak rasa enjoy. 
kita menganggap kerja dakwah tu satu beban berat yang perlu dipikul. satu beban yang kene cepat-cepat laksanakan dan selesaikan, tanpa perlu berbuat sehabis mungkin/sabaik mungkin untuk sesuatu tanggungjawab itu. yang penting SIAP !!

tu la namanya tidak enjoy buat kerja dakwah.kita sebagai seorang dai sepatutnya tidak berkelakuan seperti itu. Apa yang perlu kita hadirkan adalah rasa seronok itu untuk terus berbuat.

YEA
Penat, Letih, Lesu, Tak Bermaya dan sewaktu dengannya, tu semua wajar lah. tak pernah pula jumpa orang yang lepas habis folow up and liqo segar bugar sampai jam 4am. tu namanya pelik.

wajar untuk kita rasa penat, tp yang tak wajar nya adalah kita terus mengeluh dan yang paling teruk, 
tak buat pun kerja dakwah nya/ tak bersungguh-sungguh pun dalam berbuat.janganlah seperti itu wahai da'i sekalian.


mari kita ubah sikap kita.mari kita tingkatkan keseronokan/kesungguhan kita dalam berbuat.
jangan kita terlalu lemah baik fizikal dan mental.baru di beri beban dakwah sikit, kita dah mengeluh dan pertama-tama yang akan keluar dari mulut kita, " aku tak mampu ".(mcm mereka yang  kat sebelah nie,best je datang daurah)


so let stop all this acting.apa yang perlu kita laksanakan sekarang, angkat kaki dan jalan.jalan dengan perasaan yang sangat gembira seperti kita berjalan-jalan di tepian pantai.(cewah)
*mcm gamba kat bawah nie*




8 comments:

berkongsiAPA-YANGpatut said...

eh eh , nmpk gadisbintang kt dpn skali tuuu . woot woot XD haha , btw . . entry yg sangat bagus . keep it up . sy pun xthu bila nk update blog ni . hewhewhew

FRESHIE said...

Mcm mana nak rasa seronok kalau tade keyakinan pd Allah. Mcm mana nak rasa best kalo asik berfikiran negatif? Bahkan kalau sering terperap dlm suasana yg sama mmg la tak seronok. Jaulahlah. Hati akan rasa riang semacam burung yang sedang terbang. Kan syira? ;)

Unknown said...

betul2.yang penting jgn selalu pikir negative.anggap la semua yg diberikan pada kita 2 sesuai untuk kita.yakinla yg kita mampu untuk berbuat.jgn takut untuk salah.salah itu normal. tp yg x normal nya adalh menyerah sebelum salah.so jom terus dan terus berbuat.makin lame, kite akan makin belajar.the best teacher is experience. so mcm mane nk dapt experience if kite langsung refuse untuk berbuat.....

Anonymous said...

betul betul betul!!(gaya upin upin:P)waaa trus rasa excited ttbe baca entry ni,tambah2 lagi dgn gmba2 yg mmbutkan sy tsenyum riang(sengih sorang2:P) esp bila tgk muka cik "gadis bintang"XD waaa~betullah,kena rasa enjoy kan!
#gmbar krs tu buat saya rindu pd kenangan pertama merasai keseronokan tarbiyyah,1st mukhayyam yg saya pegi,dn seriously buat saya rasa enjoy dlm berbuat^^(lps ni,kalau rasa letih or x hepi buat krja dkwah,kena tengok balik gmba2 masa kita hepi dlm tarbiyyah,ngee~

FRESHIE said...

yer tgk gmbr bleh tahan membantu jgk. tapi kalau kamu gi tgk sndri muke2 akhwat tu scr live insya-Allah leh bantu membangkitkan iman. ameen!
ana suke jmpe akhwat, rasa tenang hati..

Anonymous said...

ehem ehem...tnmpak gambar di atas skali..3org dr dlu hingga kini dan selamanya..insyaALLAH..DALAM MENJAGA IMAN PERLU KREATIF..sbb kita cpt bosan..plg penting buatlah krn nk cari REDHA,RAHMAT DAN KEAMPUNAN ALLAH..

Anonymous said...

to anonymous(haha saya pn anonymous jge:P)
tulaa..jeles je tgk gmba tu,hehe..semoga selamanya i.Allah..ya,yg pnting keranaNya semata..
*wuwu comelnye kalian bertiga heheheh..

ooooooooo said...

Walaikumsalam saudari/puan.

Niat yg sgt baik.smoga diredhai.alhamdulillah quran jadi milik anda..

Sekarang anda hanya perlu email saya maklumat2 ini : nama penerima,alamat penerima dan nombor telefon penerima.sy akan terus pos sejurus dpt email anda..

Assalamualaikum.

ini email saya pospenamaya@gmail.com

Post a Comment